Rodzaj manetki cynglowej służącej do zmiany przełożeń w rowerze. Jest ona na stałe zintegrowana z klamką hamulcową - czyli dźwignią służącą do uruchamiania hamulca.
W szosowych modelach klamkomanetek uruchomienie hamulca następuje w sposób klasyczny - przez pociągnięcie dźwigni w kierunku rowerzysty. Pchnięcie tej samej dźwigni w kierunku ramy roweru (w lewo dla prawej klamkomanetki) powoduje wyciągnięcie linki i zmianę przełożenia (na wyższe przełożenie dla przerzutki tylnej dla prawej klamkomenetki). Zwolnienie linki następuje albo przez pchnięcie klamki w przeciwna stronę, albo przez uruchomienie mniejszej dźwigni - w zależności od producenta i modelu. Klamkomanetki szosowe oferują Shimano (STI), Campagnolo (Ergopower) oraz SRAM (UltraTorque).
W modelach przeznaczonych do rowerów górskich jedynie firma Shimano oferuje rozwiązanie pod nazwą Dual Control (wprowadzone w 2003 roku) gdzie występuje tylko jedna dźwignia - obsługująca zarówno przełożenia jak i hamulce. Jej pociągnięcie w kierunku rowerzysty uruchamia hamulec (tak jak w klasycznej klamce hamulcowej), natomiast ruch pionowy służy do obsługi przerzutki - pchnięcie klamki w dół=wyciągnięcie linki, podniesienie klamki=zwolnienie linki.
Określenia klamkomanetka używa się także do wszystkich konstrukcji gdzie klamka hamulcowa jest połączona z manetką zmiany biegów (np RapidFire). W tych rozwiązaniach do hamowania służy klamka hamulcowa, a do zmiany przełożeń cyngiel manetki.
Hasła powiązane