ER-billboard - facebook

korba rowerowa

W rowerze służy do przeniesienie ruchu obrotowego nóg poprzez pedały, na ruch obrotowy suportu. Razem z zębatkami tworzy mechanizm korbowy. Większość rowerów posiada dwie korby - prawą i lewą. Ramie korby o długości około 17 cm przenosi bardzo duże obciążenia, stąd jest to jeden z najbardziej wytrzymałych elementów roweru.

Z jednej strony korba łączy się z pedałami - za pomocą klasycznego gwintu (lewego na prawej korbie i prawego na lewej korbie). Z drugiej strony korba jest połączona z środkiem suportu na jeden z kilku rodzajów mocowania:

  • klin - klasyczny sposób montażu. Nietrwały, zawodny i mało sztywny
  • kwadrat - stosowany w wielkości tanich współczesnych rowerów
  • wielowypust - obecnie jest wiele systemów, każda firma posiada własny (np: Octalink firmy Shimano, X-Type firmy Race-Face, ISIS stosowane przez Race Face, Ritchey, Truvativ oraz GXP firmy Truvativ.
  • zintegrowane z osią - jest kilka systemów np: Hollowtech II oraz 2-piece Crankset firmy Shimano, Ultra Torque System firmy Campagnolo

Korba rowerowa często jest nieprawidłowo nazywana korbowodem.


Hasła powiązane