ER-billboard - facebook

EPAC

Jest to rodzaj pojazdu jednośladowego zbliżonego budową do zwykłego roweru napędzanego siłą mięśni z dodatkowym źródłem energii w postaci silnika elektrycznego.

Rower elektryczny, a polskie prawo

Zgodnie z ustawą "Prawo o Ruchu Drogowym" z 1 kwietnia 2011 roku, rower elektryczny jest traktowany jako zwykły rower jeśli:

  • pomocniczy napęd elektryczny jest uruchamiany naciskiem na pedały,
  • napięcie zasilania nie przekracza 48 V,
  • znamionowa moc ciągła silnika nie przekracza 250 W,
  • moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo aż do zera przy prędkości 25 km/h.

Norma europejska EN 15194

W Unii Europejskiej rowery elektryczne zostały zdefiniowane w normie EN15194, gdzie są określone jako EPAC - Electrically Power Assisted Cycles.  Podobnie jak w Polsce mogą mieć moc maksymalnie do 250W, uruchamiane są tylko podczas pedałowania, a wspomaganie jest odłączanie po przekroczeniu 25 km/h.

Rowery w których napęd elektryczny jest sterowany za pomocą manetki są określane mianem speed-bike.

Użytkowanie roweru elektrycznego jest dużo bardziej ekonomiczne niż pojazdów wyposażonych w silnik spalinowy. W przeciwieństwie do nich, silnik elektryczny nie wydziela spalin i wydaje dużo cichszy dźwięk. Akumulator w tym rowerze musi być wymieniany co jakiś czas po określonej ilości cykli naładowania i rozładowania. Jego wydajność z czasem maleje.

Rowery elektryczne posiadają silnik w piaście przedniego koła lub w suporcie, układ sterowniczy oraz akumulatory umieszczane przez producentów w różnych miejscach -  na bagażniku, przylegające do rury ramy, lub nawet wewnątrz rury ramy.

Wadą rowerów elektrycznych jest ich znacznie większa waga od normalnych rowerów, która wynosi często ponad 20 kg.

Hasła powiązane